MATMA JEST COOL - podsumowanie projektu. |
Wpisany przez Gimnazjum w Rzeczycy | |||
sobota, 06 grudnia 2014 10:17 | |||
Gimnazjum im. Jana Kochanowskiego w Rzeczycy realizowało w dniach od 1 października do 30 listopada 2014r. projekt „Matma jest cool!!!" w ramach programu mPotęga dofinansowanego przez Fundację mBanku. W dniu 27 listopada 2014 r. z udziałem Wójta Gminy Rzeczyca Pana Marka Kaźmierczyka, Zastępcy Wójta Gminy Pani Iwony Łuszcz – Krawczyk, Dyrektora Szkoły Pani Grażyny Kielan, rodziców, wszystkich nauczycieli i uczniów gimnazjum dokonano podsumowania tego przedsięwzięcia. Projekt skierowany był do wszystkich uczniów naszego Gimnazjum. Chciałyśmy zainteresować młodzież matematyką i wciągnąć ją w aktywny proces wykorzystania tej wiedzy, poprzez pokazywanie praktycznych zastosowań matematyki. Starałyśmy się rozbudzić zamiłowanie do pokonywania trudności typu intelektualnego, stworzyć ciekawe, innowacyjne metody i narzędzia edukacji matematycznej. W ramach projektu zaplanowane były cztery zadania: • Gra terenowa „W labiryncie liczb" • Noc Matematyków • Przygotowanie przedstawienia o Ludolfinie • Konkursy: wiedzy matematycznej na trzech poziomach: klasy pierwsze, klasy drugie, klasy trzecie wiersz o matematyce łamigłówki sześcienne W czwartek, 2 października grupa 24 uczniów z klas drugich i trzecich naszej szkoły wzięła udział w pierwszych zajęciach z tego projektu, tj. grze terenowej pod nazwą „W labiryncie liczb". Uczniowie zostali podzieleni na sześć czteroosobowych drużyn. Skład drużyn był dowolny. Każda reprezentacja wybierała spośród siebie kapitana i losowała numer startowy. Zadaniem drużyn było jak najszybsze przejście po wytyczonej trasie oraz rozwiązanie zadań matematycznych, które rozmieszczone były w sześciu punktach kontrolnych na terenie kompleksu rekreacyjno – sportowego znajdującego się przy szkole. Drużyna na poszczególnych punktach musiała rozwiązać zadanie, które mieściło się w kopercie o tym samym numerze jak numer startowy. Po poprawnym rozwiązaniu zadania otrzymywała wskazówkę, gdzie jest kolejny skarb – zadanie. O zwycięstwie decydowała suma punktów, na którą składały się punkty za poprawne rozwiązanie zadań oraz punkty za najszybsze przejście trasy. Zajęcia te wzbudziły w uczniach entuzjazm i pozytywne postawy do wykonywanych zadań. Stały się określonego rodzaju rozrywką umysłową, a ich wynik naturalną, bezbolesną dla ucznia oceną jego wysiłków. Zwycięzcami gry została drużyna nr 1 w składzie: Michalina Królik, Kamila Kosiacka – Bąk, Weronika Wieteska, Monika Szczur. Gratulujemy! W dniu 24 października 2014r. grupa 60 uczniów Gimnazjum im. J. Kochanowskiego wzięła udział w Nocy Matematyków zorganizowanej w ramach projektu „Matma jest cool!". Spotkanie rozpoczęło się od wysłuchania wykładu i obejrzenia prezentacji multimedialnej pt. „Świat fraktali" przygotowanej przez uczennice klasy trzeciej: Sylwię Kobacką i Natalię Pacucha. Po wykładzie młodzież podzieliła się na sześcioosobowe grupy, aby wziąć udział w warsztatach przygotowanych przez liderów, czyli ich rówieśników z klas drugich i jednego ucznia z klasy pierwszej naszego gimnazjum. Do wyboru mieli następujące zajęcia: • Krawędziowce – origami modułowe – sztuka składania kartek papieru, identycznych modułów, z których powstają bryły geometryczne. Geometria przestrzenna jest trudnym działem matematyki szkolnej. Jej zrozumienie wymaga rozwinięcia wyobraźni przestrzennej ucznia. To nie lada wyzwanie podjęli uczniowie klasy II a : Mateusz Osiński, Mateusz Grochal, Mateusz Dybowski i Krystian Socha z klasy I a i nauczyli swoje koleżanki i kolegów jak złożyć takie bryły. • Modele fraktali – posiadając już podstawową wiedzę na temat fraktali, uczniowie pod czujnym okiem Pauliny Oszczęda, Darii Tomaszewskiej z klasy II a oraz Weroniki Baran z klasy II b wykonywali z kartek papieru modele fraktali. • Matematyka nitką malowana, czyli haft matematyczny - nie trzeba być uzdolnionym matematycznie, żeby stworzyć dzieło mające dużo wspólnego z matematyką. Wystarczy odrobina chęci, wyobraźni i cierpliwości. Przekonały o tym każdego uczestnika warsztatów Dominika Rydz, Magdalen Osińska oraz Emilia Januszek z klasy II a. Wyszywanie to dobry sposób na to, aby w niekonwencjonalny sposób przekazać uczniom pewne treści matematyczne, wzbogacić ich wiedzę o nowe pojęcia. Dzięki tym zajęciom udało się zmienić nieco wizerunek matematyki na ten mogący zainspirować do tworzenia pięknych prac. Haftowanie dało szansę niektórym uczniom, zwłaszcza tym mającym problemy z matematyką, do satysfakcji. • Modele plasterkowe brył - na zajęciach przygotowanych przez Aleksandrę Bąk, Aleksandrę Gwizdoń, Kingę Kosiacką – Bąk oraz Weronikę Świderek z klasy II a, młodzież dowiedziała się czym jest technika plasterkowa tworzenia bryłek z papieru. • Łamigłówki matematyczne – o tę formę nauki przez rozrywkę zadbały uczennice z klasy II b: Kamila Szymańska, Karolina Maciejewska oraz Aleksandra Raczkowska. Podczas rozwiązywania problemów osoby je rozwiązujące miały możliwość wyrabiania w sobie takich cech jak spostrzegawczość, cierpliwość czy wytrwałość oraz umiejętność ścisłego i logicznego myślenia. Ta sama drużyna razem z Weroniką Baran 24 listopada 2014r. przedstawiła klasom pierwszym Ludolfinę i jej historię. Młodzi „tropiciele" mieli okazję sami ją odkryć i przekonać się o jej niezwykłości. Szkoła nigdy nie pozostaje osamotniona w swoich codziennych zmaganiach i zawsze może liczyć na pomoc rodziców. Chcielibyśmy w szczególny sposób podziękować Pani Henryce Perek i Bogusławie Zawada za pomoc podczas Nocy Matematyków. W dniach 24 – 26 listopada 2014r. odbyły się w naszej szkole konkursy, które są pewną formą podsumowania naszego projektu. W konkursie wiedzy matematycznej wzięło udział 37 uczniów naszego gimnazjum. Z klas pierwszych na wyróżnienie zasługują: I. Beata Kobacka II. Dominika Sobczak III. Nina Staruch W kategorii klas drugich zwyciężyli: I. Anna Wiaderny II. Kamila Szymańska III. Cezary Milczarek W klasach trzecich zwycięzcami zostali: I. Mateusz Sarnecki II. Michalina Królik III. Damian Kmita Drugim konkursem podsumowującym nasz projekt było napisanie wiersza o matematyce. Tego zadania podjęło się tylko 9 osób. W tej kategorii przyznano trzy pierwsze miejsca. Nagrody otrzymały: I. Wiktoria Wasilewska, Emilia Przybyłek oraz Zuzanna Wasilewska. Pozostałym osobom przyznano wyróżnienia. Były to: Weronika Baran, Michalina Królik, Patrycja Socha, Patrycja Szczur, Natalia Pacucha oraz Magdalena Osińska. Ostatni konkurs dotyczył łamigłówek sześciennych. Radosne Sześciany, a według niektórych Kostki Szczęścia to jedne z najbardziej zaskakujących i budzących olbrzymie zdziwienie łamigłówek. Jak to często w życiu bywa, pozory mylą a prawdziwe piękno bywa ukryte - tak właśnie jest z Radosnymi Sześcianami. Większość osób uważa, że ułożenie kostki z sześciu puzzli jest sprawą banalną. Dopiero pierwsza próba wywołuje olbrzymie zdziwienie - "Nie chce się tak łatwo ułożyć!!!" W tej zabawie wzięło udział 50 uczniów. Na uznanie w tej grupie zasługują: I. Kacper Walczyk II. Patrycja Szczur III. Dawid Wosiek Dwie osoby przygotowały plakat, który miał reklamować realizowany projekt „Matma jest cool!". Były to: Natalia Bąk z klasy I b i Patryk Trybel z klasy III b. Uczestnictwo w projekcie pozwoliło młodzieży w aktywny sposób zdobywać wiedzę matematyczną i przekazywać ją pod opieką liderów swoim rówieśnikom. Zajęcia nastawione były na praktyczny charakter zdobywania wiedzy. Poszerzenie wiedzy matematycznej o nietypowe, ale bardzo przydatne informacje ułatwi uczniom rozwiązywanie problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego. Celem projektu było: • uczenie właściwego planowania i organizacji pracy, • zdobywanie nowych informacji z dziedziny matematyki, • rozwiązywanie zadań problemowych, • zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce, • zapoznanie z różnego rodzaju ciekawostkami matematycznymi, • przygotowanie i uczestnictwo w różnych konkursach o tematyce matematycznej, • kształtowanie umiejętności autoprezentacji własnych dokonań lub dokonań grupy, • przygotowanie gazetek i wystawek, wzbogacenie pracowni matematycznej o pomoce dydaktyczne wykonane przez uczniów. Troska o prawidłowy rozwój, wychowanie i edukację rzeczyckiej młodzieży to jeden z priorytetów władz Gminy Rzeczyca. Uczniowie Gimnazjum składają serdeczne podziękowania Wójtowi Gminy, Panu Markowi Kaźmierczykowi oraz Zastępcy Wójta, Pani Iwonie Łuszcz – Krawczyk za możliwość uczestniczenia w interesujących zajęciach umożliwiających im wszechstronny rozwój osobowy i intelektualny.
|
|||
Poprawiony: sobota, 06 grudnia 2014 10:41 |